Opbygning af lærerkurset
14:00: Kurset starter – omklædt og klar på banerne
14:00-14:15: Kort gennemgang af regler
14:15-15:30: Stations baseret padelundervisning.
15:30-16:00: Kamptræning
16.00: Tak for i dag og på gensyn.
Stationsbasseret padelundervisning
Stationer
4 elever pr. station/ 10 minutter pr station.
Bane 1: Spil: Hula Hop spil med serve (Station 1)
Bane 2: Teknik: Returnering fra væg (Station 2)
Bane 3: Teknik: Returnering på glasvæg (Station 3)
Bane 4: Ramme hula hop ring (bolde) (Station 4)
Bane 5: Spil : spil i servefelt (småspil) (Station 5)
Mellemgang: Samarbejdsøvelse: Holde bold i luften (Station 6)
TV-Station: Se 10 minutter af en padelkamp. (Station 7)
Ekstra
Flugte/ Forhånd- og baghånds øvelse (Instruktør) (Station 8)
Flad forhånd/baghånd op af glas (Station 9)
3 spil (Station 10)
Regler (Station 11)
Kamptræning
Man spiller 10 minutters kampe, hvor deltagerne roterer i makkerpar. Ikke som turnering, bare små kampe. Point tælles ved vunden bold, hvor man skiftes til at serve.
Station 1 – HulaHop-spil
Formål: Præcision og servetræning.
- 2-3 spiller på hver banehalvdel.
- Begge hold har 6 hulahopringe i deres servefelter ved servelinjen.
- Holdene skiftes til at serve 4/6 gange – hvor de server “normalt” bag deres egen servelinje.
- Det gælder for holdet om at ramme ind i hulahopringene på modstanderens banehalvdel. Når de rammer, skal modstanderholdet fjerne ringen.
- Efter 4/6 server er det modstanderholdet der server.
Det hold der først får fjernet alle hulahopringene på modstanderens banehalvdel har vundet.
Station 2 – Teknik: Returnering fra glasvæg
- 2-8 elever ( maks 4 på hver banehalvdel.)
- Her kræver det en instruktør/lærer.
- Eleverne samarbejde to og to, hvor den ene “fodrer” spilleren ved glasvæggen.
- Elev 1 kaster bolde ned i gulvet, så den rammer glasvæggen, hvorefter elev 2 returnere bolden, således elev 1 griber bolden.
- Først trænes forhånd, så baghånd.
- Efter runde 1 gentager I øvelsen, hvor de returnerer over nettet.
Station 3 – Teknik: Returnering PÅ glasvæg
- 1-6 spillere (maks tre på hver banehalvdel)
- Stationen kræver instruktør/lærer
- Eleverne står 2 meter fra glasvæggen med front mod glasvæggen.
- Eleverne træner selvstændigt, og øver at få bolden returneret over nettet ved brug af glasvæggen.
- Eleverne dropper bolden i strakt arm, og kommer ind under bolden, således de får den rigtige vinkel på glasvæggen.
Station 4 – Præcisionsspil
Formål: Kontrol og præcision i slaget.
- 2-6 elever ( maks 3 på hver banehalvdel)
- Elever er sammen 2/2, én på hver side af nettet.
- Hver elev har en hulahopring eller bold.
- De placerer den to meter fra nettet.
- Elever står og spiller småspil over nettet, og prøver at ramme modstanderens bold eller hulahopring. 1 point når man rammer 🙂
- For at øge sværhedsgraden kan man flytte blod/hulahopring længere fra nettet.
Station 6 – Spil over lille net.
Formål: Kontrol
- 2-4 elever (maks to på hver side af nettet.
- Eleverne spiller med en blød bold og skal holde den i luften.
- De skal spille bolde tilbage i et slag.
- Dette er en samarbejdsøvelse, hvor det gælder om at få, så mange bolde over nettet så muligt, uden den rammer gulvet.
Station 7 – Padelstudie
- 4-8 elever
- Eleverne går i loungen og ser de professionelle padelspillere på tv.
Station 8 – 3 spil
- 6 elever (3 på hver banehalvdel)
- Man er tre på hold, hvor to spiller mod to andre.
- Den tredje person står bagerst på banen og bytter ud med den spiller på holdet der laver en fejl og taber bolden.
- Således er der hele tiden rotation.
- Man skal ikke tælle point, dette er en træningsøvelse…
Station 9 – Flugte/Forhånd- Baghånds Øvelse
- 2-8 elever.
Station 11 – Gennemgang af regler
- 1-30 elever